23/2/08

Bunyols de Quaresma

La recepta dels bunyols de quaresma no és tan fàcil com pot semblar d'entrada. La qüestió és que cada persona hi posa ingredients diferents i, sobretot, en proporcions diferents, la qual cosa fa que no hi hagi una recepta única i infalible.

La primera vegada que em vaig aventurar a fer bunyols de quaresma vaig seguir una recepta que havia trobat per Internet. El resultat va ser un autèntic fracàs: els bunyols van resultar insípids, i la massa no va pujar prou i va quedar crua. Aleshores vaig preguntar a la meva mare si guardava alguna recepta dels bunyols de la meva àvia. La meva àvia paterna, la iaia Roser, era una autèntica cuinera i tenia molta mà en preparar alguns dolços. Per sort, la meva mare va trobar, entre els seus llibres de cuina, una recepta escrita a mà per la meva àvia. La nova troballa prometia, però continuava tenint el problema de les mides: la meva àvia, com moltes dones d’abans, calculava sempre les quantitats a ull i en la noteta escrita a mà no hi constava cap mesura.

Tot i així, la recepta de la iaia Roser em va servir per adonar-me’n de la necessitat d’emprar un ingredient clau per a l’elaboració dels bunyols que no apareixia en la majoria de receptes internàutiques: el llevat.
A partir d’aquí, i guiant-me més per la intuïció que per cap recepta en concret, vaig elaborar la meva pròpia recepta dels bunyols de quaresma. El resultat, malgrat no poder-se comparar amb les delícies elaborades pels pastissers professionals, va ser força acceptable. Aquí en teniu la recepta:

Ingredients per a 10 persones:

Mig got de llet
Mig got d’aigua
Dues cullerades soperes d’anís
Les pells d’una llimona
Una branqueta de canyella
80g de mantega o margarina
Un polsim de sal
Un polsim de sucre o fructosa
150g de farina
Mig sobre de llevadura Royal
4 ous
Oli d’oliva verge extra
Sucre per arrebossar els bunyols

Preparación:
Temps estimat:
35 minuts

  • Poseu un cassó al foc amb la llet, l’aigua, l’anís, la pell d’una llimona feta a tires, la branqueta de canyella, un polsim de sal, un polsim de sucre (o fructosa) i la mantega tallada a daus. Enlloc de la mantega tradicional, podeu utilitzar margarina; així obtindreu uns bunyols més lleugers i aptes per a aquells que han de controlar el colesterol.
  • Aneu remenant amb unes barnilles fins que la mantega estigui completament fosa. Aleshores retireu les pells de llimona i la canyella i afegiu-hi la farina tot remenant àgilment i amb rapidesa.
  • Quan la massa es comenci a desenganxar de les parets del cassó, retireu-la del foc i continueu remenant fins que estigui totalment lligada i compacta. Aleshores incorporeu-hi, un a un, els ous, remenant amb energia.
  • Deixeu reposar la massa durant uns minuts. Mentrestant, prepareu un altre cassó amb l’oli d’oliva, un plat fondo amb un parell de papers absorbents i un altre plat fondo amb sucre. En aquest cas, la fructosa no us funcionarà perquè no s’enganxa als bunyols.
  • Poseu el cassó amb l’oli al foc ben alt perquè s’escalfi. Quan sigui ben calent, abaixeu una mica el foc i comenceu a fer els bunyols. Tot i que els experts solen utilitzar la mànega pastissera per fer birgueries amb la forma dels bunyols, jo us aconsello que, si no hi teniu la mà trencada, utilitzeu dues culleretes de postres. Amb una agafeu una petita porció de massa i, amb l’altra, l’acompanyeu cap al cassó. No agafeu porcions massa grans de massa si no voleu que us surtin uns bunyols gegants, i no poseu més de 6-8 porcions alhora per evitar que s’enganxin. Si la massa està ben feta, els bunyols s’inflaran de seguida i prendran una forma rodona. Ajudeu-los a girar si els costa una mica donar la volta.
    Quan ja estiguin ben cuits de totes bandes, poseu els bunyols sobre el paper absorbent i, seguidament els arrebosseu amb el sucre. Repetiu la mateixa operació fins que s’acabi la massa.
  • Podeu servir els bunyols freds o calents, tot i que pel meu gust milloren l’endemà. Si el sucre s’ha desfet, abans de servir-los podeu empolvorar-los amb una mica més de sucre o fructosa.

No hay comentarios: