27/11/08

Perol menorquí

Fa temps, en el post on us parlava de la gastronomia menorquina, us vaig prometre la recepta detallada del perol menorquí que la Cristina i el seu marit ens van oferir quan vam anar a sopar a casa seva. Ha passat força temps des de l’estiu però les promeses són promeses, així que després d’haver aconseguit algunes fotos que la Cristina m’ha fet arribar i un cop recuperada la recepta, estic en condicions per explicar-vos-la pas per pas. Això sí, tingueu en compte que la Cristina me l’ha explicat sense concretar quantitats ni temps de cocció, així que us haureu de guiar per la intuïció.

Ingredients:

patates grans
tomàquets
2 alls i julivert
farina de galeta
un got de llet
oli d’oliva, sal i sucre


Preparació:
Temps estimat:
15 minuts + 1’30h de cocció
  • Primer de tot peleu les patates i talleu-les en rodanxes fines. Fregiu-les amb una mica d’oli i col·loqueu-les en un perol o cassola de terra amb un polsim de sal.
  • Seguidament, talleu els tomàquets per la meitat i poseu-los sobre les patates amb un polsim de sucre i l’all i el julivert picats.
  • Afegiu-hi llet fins que les patates quedin gairebé cobertes i, abans d’introduir-ho al forn, empolvoreu els tomàquets amb farina de galeta i regueu-los amb un rajolí d’oli.
  • Deixeu el perol al forn a uns 180º durant, almenys, una hora i mitja. Abans de retirar-lo del foc, comproveu la cocció punxant una patata. Si veieu que els tomàquets es comencen a cremar abans de finalitzar la cocció, podeu tapar la cassola amb paper de plata, però penseu que la gràcia és que quedin una mica torradets de sobre.

Aquesta és la recepta per al perol senzill, que us pot servir d’acompanyament tant per a carns com per a peixos. La Cristina el va servir amb un llom adobat amb herbes deliciós. La combinació va ser tan bona que tots vam repetir i després ja no podíem amb les postres...

Però el perol menorquí té moltes variants i se’n pot fer de carn, per exemple amb unes costelles, o de peix, com per exemple amb uns molls (o rogers) o uns llagostins. El tall, aleshores, s’ha de posar entre les patates i el tomàquet.

12 comentarios:

Mai dijo...

- Maco de veritat i segur que rebò , però per maques vosaltres tan morenetes com el gratinat del perol.
El trobo un guarniment ideal i diferent , diguessim que entre la "patata panadera" i un "graten de patata" oi?, ja en tenim un altre, gràcies per compartir-lo.
ptns

La Taula d'en Bernat dijo...

Hola, Mai, és ben veritat que ara sobta el moreno de l'estiu, i jo fins i tot em veig groga...
Ptns per a tu també!

La cuina vermella dijo...

Quines morenasses més boniques!!! amb el fred que fa i vosaltres amb tirants.
Escolteu Anna i Cristina, aquest plat és d'una suculència brutal!

Gemma dijo...

Tot el que sigui menorquí em sembla sensacional... i aquest perol acompanyant un bon peix o un bon marisc... deliciós!

Maria dijo...

Jo creia que el perol menorquí tenia que ser amb xixa però veig que no, que només amb verdures també es pot fer..
És un d'aquells plats ben típic de la terra, com d'abans.

josep dijo...

Aquests plats fets amb productes bàsics i que molts despreciarien ja que no porten ni carns ni peixos, són sensacionals.
Felicitats!!

enric dijo...

Jo vaig una mica més lluny que la Gemma: La cuina de ses Illes (primers, segons plats i postres)em té el cor robat, i aquest perol és una bona prova del que dic: sensacional!

illetapitita dijo...

Que bo que deu estar aquest plat!
I amb la fred que fa ara ve de gust recordar aromes de llocs que recorden l'estiu!
Una abraçada!

La Taula d'en Bernat dijo...

L'altre dia la Cristina em va comentar que s'haurien de fer algunes precisions a la recepta, com per exemple que no cal fregir les patates abans i que és indispensable treure el suc i les llavors dels tomàquets. Quan em passi les observacions per escrit -espero que aviat- modificaré la recepta.

Carlos Dube dijo...

Nos habéis dejado sorprendidos con el plato que hicisteis Cristina y tú, aunque sólo le echaras una mano o tomaras nota. Me parece delicioso y muy sencillo, estas recetas me seducen mucho.

Anónimo dijo...

patates GROSSES i no "grans

Per anar fent gana dijo...

m'agrada veura sa cuina nostra rodolant per la xerxa , jo els de solec fer bastantes vegades pero si vols un truquet la patata si es grosa i vermella millor i abans pasela una mica confitadeta et quedará de 10 . i no hi fico tanta d'aigua i menys llet la llet va be amb la carn i els calamars . salut i bona cuina