25/3/11

Bacallà de Quaresma de la iaia Roser

IMG_8033

El plat que us presento avui és una recepta de la iaia Roser, la meva àvia paterna, de qui ja us he parlat vàries vegades perquè era una gran cuinera. Des que va morir, el dia de Reis sempre elaborem alguna de les seves receptes, que els meus tiets s’han dedicat a passar a net i hem recopilat en un llibret.

Avui, fullejant aquest llibret he vist una recepta que m’ha semblat genial per a aquestes dates. Es tracta del bacallà de Quaresma, que a cada casa es prepara d’una manera diferent però sol tenir en comú l’ingredient principal, el bacallà, i l’ou dur, molt típic d’aquests dies en què era comú l’abstinència de la carn. La meva àvia el preparava amb pèsols, carxofes i rovellons, com si es tractés d’una jardinera, i així és com l’he preparat jo.

Ingredients:

8 talls del morro de bacallà
4 ous
2 carxofes
12 rovellons (en aquesta època, en conserva)
4 grapats de pèsols congelats
1 ceba
2 tomàquets madurs
oli d’oliva i sal

Preparació:
Temps estimat:
40 minuts

IMG_8031

  • Primer de tot bullim els ous durant 10 minuts per fer-los durs.
  • Mentrestant, enfarinem el bacallà i el fregim en una cassola amb una mica d’oli d’oliva. Reservem.
  • En el mateix oli on hem fregit el bacallà, hi fregim les carxofes tallades a trossets mitjans i també enfarinades. Un cop cuites les reservem.
  • Tot seguit, rallem la ceba i el tomàquet i ho sofregim a la mateixa cassola.
  • Posem els pèsols 4 minuts al microones a mitja potència per tal que es descongelin.
  • Afegim els pèsols, les carxofes i els bolets ben esbandits a la cassola i ho deixem coure 5 minuts amb mig gotet d’aigua.
  • Finalment, afegim el bacallà i els ous durs pelats i partits per la meitat. Deixem que faci xup-xup uns minuts més i llestos!

Estic contenta perquè preparar els plats que feia la meva àvia em fa venir a la memòria bons moments. La veritat és que jo no recordo haver menjat aquest plat en concret, però recordo perfectament els diumenges que anàvem a dinar a casa els meus avis i, només entrar, ja preguntàvem quin plat havia preparat la iaia. A mi m’encantava anar-la a veure a la cuina –tot i que sé que a ella no li feia gaire gràcia i l’atabalàvem una mica- i quedava embadalida davant dels fogons. També recordo que, quan no se n’adonava, agafava una cullerada de sal del saler de fusta que tenia i me la menjava d’amagat. Quines coses!

11 comentarios:

Delicias dijo...

La recepta boníssima.....i és una bona manera de que sempre estigui present, no deixant de preparar els mateixos plats que hagués preparat ella.

Petons!!!!

Cuinagenerosa dijo...

ostres, com m'agradava la quaresma per poder menjar la cassola de bacallà, que a casa no duien rovellons (m'apunto el suggeriment) ni pèsols, però portaven panses, que m'encantaven.
em sembla una llàstima que es perdin aquests guisats de cassola tan bons, sort de les llibretes!

Anónimo dijo...

Doncs visca la iaia Roser i el seu bacallà, perquè té una pinta tremenda per no parar de sucar-hi pa!
Petonets
Sandra

La Taula d'en Bernat dijo...

Manel, la meva mare també fa un bacallà amb pebrot i panses que està deliciós. Un dia d'aquests el faré! A veure si ens ensenyes la teva recepta...

Petons a tots!

Gemma dijo...

Les receptes de les àvies sempre són les millors, oi? Aquests receptaris familiars s'han de guardar com un tresor.
Ha de quedar un guisadet sensacional, ideal per sucar-hi pa!

Carme i Omar dijo...

Encara ara anem un cop a la setmana a dinar a casa de la iaia Maria. Ara però, la majoria de dies el dinar el fa la meva mare (que ja és la iaia Mercè des de fa una colla d'anys).
De tant en tant encara truco a la iaia Maria per preguntar-li com es fa algun plat i ella encantada em dona tots els detalls. Llàstina que no té cap llibreta amb les receptes apuntades, les hauré d'anar recopilant perque no es perdin en l'oblit.
Visca les iaies!!!

La Taula d'en Bernat dijo...

Visca les iaies!
I tots els fills i néts que estem recopilant aquestes receptes amb tot l'amor!

Petons!

garlutti dijo...

Tenemos que mentalizarnos y prepararnos para la Semana Santa ...esta es una receta estupenda ..la apunto ...bssss MARIMI

Fem un mos dijo...

Aquest plat cada any per Divendres Sant també el cuinava la meva avia, però sense els rovellons, i ara de quant en quant jo que a la propera els hi posaré
Petons

M. del Claustre dijo...

La mama ho feia amb rap i patates en lloc de rovellons. Ara ho fai jo perque ella es molt gran i no pot. Tbe esta molt bo.

maria dijo...

En mi casa siempre se ha cocinado esta receta el viernes santo, i ahora que tengo un hijo que esta en Nueva y York cuando viene a visitarnos le sorprendo con este plato i le encanta sea cual sea la epoca del año